Huskeliste bryllup: Dette skal I huske inden jeres store dag

Et bryllup er én af de største begivenheder, der nogen sinde kommer til at ske i dit liv! Selvom vi har mange traditioner til bryllupper, så kan det stadig se meget forskelligt ud. Måske skal det være den nærmeste familie til et havebryllup, eller måske skal det være den helt store fest på et slot eller i et smukt, gammelt forsamlingshus. 

Uanset hvad er det vigtigt, at I skaber de bedste rammer for jer selv på denne vigtige dag - og for jeres gæster. Der er mange ting at overveje og frygtelig mange praktiske ting at huske. Vi har lavet en huskeliste til jer, så I har et overblik. Husk, at det hele gerne skal være sjovt. Det er jeres bryllup, og I bestemmer helt selv, hvor mange penge I vil bruge på det, og hvor meget I vil gøre ud af det. 

Herunder kan I få en kort liste med gode ideer – læs videre herefter, hvis du vil se et hav af gode ideer til din huskeliste til brylluppet.

Huskeliste til bryllup: Ting du skal være ude med i god tid

Det er vigtigt at være i god tid. Særligt hvis du har nogle bestemte idéer om, hvor brylluppet skal være, og hvordan det skal se ud. Her kommer en liste over de ting, du skal være ude med i god tid: 

(OBS: Dette ser i øvrigt meget forskelligt ud for par til par. Nogle bliver forlovede flere år inden brylluppet, mens andre er forlovede i 4-8 måneder. Du skal dermed blot være ude i så god tid som muligt.)

Booke-kirke

Booke kirke:

Hvis du skal have et kirkebryllup, skal du booke kirken i god tid. Måske skal det være i den kirke, der ligger i den by, du er vokset op i, så skal du være ude i god tid for at booke. I kan blive gift i en kirke, I på den ene eller anden måde har tilknytning til. 


Man kan derfor ikke bare vælge fx at blive gift i Vor Frue Kirke i København, medmindre man bor i det sogn, eller har en tilknytning til kirken. I kan blive gift i folkekirken, når den ene eller begge er medlem. 


Booke-sted

Booke sted:

I skal være ude i god tid med at booke lokationen. Særligt hvis denne er et populært sted for bryllupper, og særligt hvis det er et sommerbryllup. Der findes mange steder at holde bryllup. Det kan være en herregård, en kro, et rustikt pakhus, en have, et forsamlingshus eller andre lokaler. 


Det er derfor godt, at I gør jer nogle tanker om, hvilket slags bryllup I godt kunne tænke jer, da det vil have indflydelse på, hvor det skal holdes.

 

Bede-om-fri

Bede om fri:

Det kan være en god idé at bede om fri fra arbejde i ugen op til brylluppet. Der er mange ting, der skal ordnes de sidste dage. Skal I på bryllupsrejse lige efter brylluppet? Så skal du også huske at ønske ferie. Mange par vælger også at tage bryllupsrejsen på et andet tidspunkt, hvor det passer bedre ind. 


Læg-et-budget

Læg et budget:

Budgettet for et bryllup kan komme helt ud af proportioner. Derfor er det en god idé at lægge et budget inden og overveje, hvad I egentlig har råd til. Nogle par sparer op længe, hvor nogle får hjælp fra forældre. Det kommer også an på, hvilken alder man har, når man bliver gift. 


Traditionen tro var det kvindens forældre, der skulle betale for brylluppet. Sådan er det heldigvis ikke længere, men ofte hjælper forældrene gerne til, særligt hvis det er et yngre par. Et bryllup er dyrt, så I skal forberede jer på at spare op til det. 


Dermed ikke sagt at det er umuligt at gøre det billigt, hvis I ikke har råd og bare gerne vil giftes. Et havebryllup er til at betale, og man kan få gæster til at medbringe mad i stedet for gaver. Bryllupstøjet kan også købes brugt på DBA eller i en vintagebutik.

 

Gæsteliste

Gæsteliste:

Hvem skal med til brylluppet? Hvor mange gæster vil I have med, og hvor mange er der plads til? Sådanne overvejelser er også vigtige at gøre sig i god tid. Der findes bryllupper med alt fra 2 gæster til 150 gæster.

 

Bryllup Fotograf

Fotograf:

Fotografer kan være bookede i god tid, særligt i bryllupssæsonen fra april-september. Overvej hvilke slags billeder du godt kan tænke dig. Der er masser af steder at blive inspireret, og ofte har fotograferne en hjemmeside eller Instagram-profil, hvor du kan se, hvordan deres stil er. En fotograf kan være dyr at leje. Hvis du ikke har råd, kan du spørge en amatørfotograf. Det er en god måde for dem at komme i gang med faget på, og ofte tager de rigtig fine billeder. Spørg eventuelt dine venner eller familie om de kender en dygtig fotograf.

 

Vægttab

Vægttab:

Man skal ikke se ud på nogen bestemt måde for at blive gift! Det er vigtigt at understrege. Dog er der mange (særligt kvinder), der gerne vil tabe sig til den store dag for billedernes skyld. Hvis du har det sådan, er det vigtigt at gå i gang i god tid. Det hjælper ikke at komme i tanke om det en måned før. 


Start med nogle sunde vaner: Spis sundt og varieret, drop smøgerne, for meget alkohol eller bland selv slik. 


Derudover begynd med at træne. Det kan være at gå eller løbe en tur, starte med den sportsgren du altid har drømt om, men aldrig har fået taget dig sammen til. Der findes masser af begynderhold i forskellige sportsgrene. Meld dig til et dansehold med en veninde eller til crossfit med gutterne. Start med at lave yoga derhjemme om morgenen. Der er masser af muligheder, men de sunde vaner skal begynde allerede nu!

 

Book-en-kok

Book en kok:

Nogle steder hvor du holder bryllup, betaler du også for mad og kok på selve stedet. Andre steder skal du separat ud og finde en kok. Maden er vigtig. Det er ikke sikkert, at du selv kan spise en helt masse (særligt ikke før din tale), men for gæsterne, stemningen og gode rester dagen efter! Oftest er det tre-retters, men menuen er helt op til dig. Det skal selvfølgelig være noget, som kokken kan lave. Ofte har de også en menu eller forslag til en bryllupsmenu. 


Band-eller-musik

Band eller musik:

Hvis I gerne vil have liveband, DJ eller lignende til festen, skal I også huske at booke dette i god tid. Det kan være rigtig sjovt med noget musik hen på aftenen, da det er en lang dag, og folk bliver trætte efter midnat, hvis der ikke er nogen aktivitet. 



bryllupsfører

Kørsel:

Der er flere, som ønsker at køre fra kirken eller rådhuset i en sportsvogn eller en anden smart bil. Dette skal også bookes i god tid.

 

Overnatning-til-bryllupsnatten

Overnatning til bryllupsnatten:

Dette er en særlig nat som starten på jeres ægteskab. De fleste booker en overnatning på et hotel eller i et sommerhus eller lignende.


bryllup-Frisør

Frisør:

Hvis du vil have ordnet hår og makeup hos en frisør, skal du booke dette i god tid. Normalvis vil du få en prøveopsætning, så I kan blive enige om, hvad du ønsker. Hvis du ikke har råd eller lyst til at lægge det i hænderne på en professionel, kan du spørge en veninde eller bekendt, som er god til at sætte hår og lægge makeup. 



Bryllupstøj

Bryllupstøj:

Brudekjole og bryllupssæt til manden. Hvis du skal finde brudekjole i en brudekjolebutik, skal du booke en tid. Hvis du gerne vil se noget forskelligt, kan du booke til en 2-3 steder.

 

Undlad at booke tid til for mange steder. Det kan gøre din beslutning endnu sværere. De fleste taler om, at man forelsker sig i én kjole, men det er ikke nødvendigvis den nemmeste beslutning for alle. Giv dig selv god tid til at søge på nettet på kjoler, du godt kan lide og til at prøve nogle på i butikkerne. 


Hvis budgettet er lidt stramt, kan det være en rigtig god idé at se på DBA eller i vintagebutikker. Her kan du ofte få kjolerne billigere, og selvom de er brugt én gang før, er de ligeså fin kvalitet. 


Det kan også være, at kjolen ikke er så vigtig for dig. Måske skal du finde en mere almindelig kjole eller buksedragt i Vero Moda eller lignende.  

Traditionelt set må manden ikke se kjolen før selve dagen, og kvinden må ikke se brudesættet. 


Huskeliste: 4-6 måneder før brylluppet

Dette ser igen meget forskelligt ud for par til par, så se det som en vejledende liste. 

Bryllupskage

Bryllupskage:

I dag er det ikke alle, der har en traditionel bryllupskage i flere lag. Uanset hvilken slags kage du ønsker, skal du finde en til at bage den. Det kan være en professionel konditor, eller det kan være en, du kender, der har bagt flere gange til et bryllup. Nogle bruger også det, at forskellige gæster tager kage med til receptionen, og der på den måde er mange forskellige slags kager, man kan smage.


vielsesring

Ringe:

Måske har I allerede fundet ringe. Måske har du eller I forlovelsesringe. Vielsesringe er vigtigt, da de skal sidde på jeres fingre resten af livet. I skal også overveje, om I vil have noget tekst indgraveret i dem. Størrelserne skal også tilpasses.


bryllup-Invitationer

Invitationer:

Disse sendes som regel ud en 3 måneder før brylluppet, men I skal stadigvæk have dem lavet og bestilt. Skal det være et billede af jer på forsiden? Måske har I fået taget forlovelsesbilleder med en fotograf, som I kan bruge til invitationen.


Musik-i-kirken

Musik i kirken:

Nogle har særlige ønsker til musik i kirken. Hvis det er organisten, der skal spille, skal man gerne give besked om sine ønsker i god tid. Det kan også være, at du har venner eller familie, du gerne vil have til at spille eller synge. Spørg dem gerne i god tid. 



ønskeliste

Ønskeseddel:

De fleste opretter en ønskeseddel på en online ønskeliste. På den måde kan gæsterne se, hvad der allerede er blevet købt, så I ikke får fem af den samme slags Kähler vase. Her kan I liste tingene og linke til de hjemmesider, hvor man kan købe det. Har I brug for inspiration til, hvad I skal ønske jer? Så klik her for at få gode idéer.

Brudekjole

Brudekjole:

Nu skulle du gerne have fundet kjolen. Den kan altid blive syet og rettet til i ugerne op til brylluppet, så du er sikker på, at den passer helt perfekt. 


Huskeliste: 1-3 måneder før brylluppet:

Dekorationer-og-blomster

Dekorationer og blomster:

Bestil dekorationer og blomster til kirke og feststed. Overvej hvilke slags blomster og hvilket tema I ønsker.

Invitationer

Invitationer:

Send invitationerne ud. Hvis du ønsker at spare papiret, kan du sende dem virtuelt, men der er stadig noget særligt ved at modtage en bryllupsinvitation med posten. Folk hænger den gerne på køleskabet eksempelvis. 

Navneskifte

Navneskifte:

I skal have talt om, om I skal skifte efternavn til det samme, eller om I vil beholde hvert jeres efternavn. I skal søge om navneændring senest tre måneder efter brylluppet, hvis I ikke vil betale et gebyr på 500 kr. 

Brudevals

Brudevals:

Åh, denne vals! Den er enten frygtet eller forventet eller festlig. Husk på at det udelukkende er en tradition, og I kun skal gøre det, hvis I selv har lyst. I så fald er det en god idé at få en prøvetime eller to i at danse vals, så I kan følge rytmen på selve dagen. Øv jer allerede et par måneder før.

Vielse

Vielse:

Ring til præsten og aftal hvornår I skal mødes og snakke bryllupstale og øve vielsen.


Gavekoordinator

Gavekoordinator:

Udvælg en gavekoordinator, som kan stå for jeres ønskeliste. Denne person kan også stå for gaverne på selve dagen. Ikke alle når at åbne gaverne på dagen. Mange åbner dem dagen efter, hvor de kan se på gaverne i ro og mag.

Tøj-og-sko-til-brudgom

Tøj og sko til brudgom:

Dette kan være tidspunktet for brudgommen at finde sit outfit til den store dag. 


Sko

Sko:

Alt efter hvem man er, er det forskelligt i hvor god tid, man gerne vil være med at finde sko, smykker og hvad man ellers skal bruge af accessoires. Skal du have højhælede sko på, behagelige sko, blå sko? Det er rart at have god tid til disse overvejelser.

Prøvelsesattest

Prøvelsesattest:

I skal have en prøvelsesattest fra kommunen, som I afleverer til kirken. Attesten er til for at påvise, at I har ret til at gifte jer og opfylder betingelserne for dette. 

Menu

Menu:

Nu er det også tid til at bestemme jer for den endelige menu til brylluppet. 

Bordplan

Bordplan:

En bordplan er ikke så simpel endda! Moster Gerda kan jo ikke rigtig sammen med onkel Hans, og hvis fars fætter Michael sidder sammen med farbror Troels, bliver de helt sikkert fulde og upassende. Skal I have runde borde eller langborde? 


Det er ikke ligegyldigt hvor folk sidder i forhold til, om de får en god aften eller ej. Placer folk sammen med nogen, du tænker, de kan snakke godt sammen med.


Toastmaster

Toastmaster:

Find en til brylluppet som vil være en god toastmaster. En god toastmaster er kendetegnet ved at være struktureret, god til at tale foran mange mennesker, imødekommende og er med på at føre slagets gang, som I ønsker det. Det er meget vigtigt med en, der kan strukturere indslagene, så programmet ikke skrider for jer.

Huskeliste til ugerne op til brylluppet

Her skal de sidste ting ordnes. Du bliver glad for at have ordnet så meget som muligt på forhånd, da der nok skal blive en del løse ender til sidst. Nogle ting kan du ikke lave før til sidst. Det er ofte en god idé at bede om fri ugen op til, i hvert fald for den ene af jer, så man kan hellige sig bryllupsplanlægningen helt.

Gæsteliste-og-bordkort

Gæsteliste og bordkort:

Den endelige gæsteliste skal være færdig nu. Måske nåede en af vennerne at slå op med kæresten, eller lillebror har fået en kæreste, som selvfølgelig også skal med. 



Instagram-hashtag

Instagram hashtag:

Det kan være sjovt at finde på et hashtag til Instagram, som gæsterne kan bruge til de billeder, de tager til brylluppet.

Brudesko

Brudesko:

Husk at gå dine brudesko til så du ikke fået vabler på dagen. Husk også skiftesko hvis du skal danse senere eller får trætte fødder.

Vielse

Vielse:

Øv vielsen med præsten eller borgmesteren alt efter, om du skal giftes i en kirke eller på et rådhus. 

Morgengave

Morgengave:

Morgengave er en tradition, hvor man giver hinanden sin bryllupsgave morgenen efter. Køb noget særligt til din udkårne. 

Tale

Tale:

Talen er en vigtig del af brylluppet! Her har du mulighed for at takke gæster, forældre og selvfølgelig din partner. Det er ikke alle, der har lyst til at skulle holde en tale. Snak derfor indbyrdes om hvad I vil gøre, så I ikke går og forventer noget af den anden. Hvis du er kreativ eller en god sanger, kan du også synge/spille en sang, fremføre et digt eller lignende. Kærligheden kender ingen grænser!

Gaver-til-hjælpere

Gaver til hjælpere:

Måske har du nogen, der hjælper frivilligt, eller som hjælper til ved reception eller i køkkenet. Husk at købe gaver til dem som bliver givet til dem, inden de går hjem.

Bryllupsbilleder

Bryllupsbilleder:

Finde lokation til jeres bryllupsbilleder. Hvor kunne I godt tænke jer at få dem taget, og hvordan ser vejret ud i forhold til det? 

Brudekjole

Brudekjole:

Brudekjolen skal for sidste gang prøves på og rettes til. Den skal sidde helt perfekt på dagen! 

Bryllupsdagen!

Endelig kom I til den store dag. Alle de mange forberedelser, I har lavet, har ledt op til denne dag. Nu skal I bare nyde det og ikke stresse over noget. Derfor er det godt, hvis I har uddelegeret de sidste praktiske opgaver til et familiemedlem eller en ven, som kan tage sig af det sidste. 

  • Festprogram skal afleveres til feststedet, så de kan holde sig ajour med, hvad der sker hvornår til festen. 

  • Pak en taske med skiftesko, tøj og hvad I ellers skal bruge. 

Takkekort

Takkekort:

Takkekort er ofte noget, man glemmer. Skynd jer at få det lavet, når I har fået billederne fra fotografen. Det er god stil at takke gæsterne for gaverne og for en god dag. 

Betale-leverandrer

Betale leverandører:

Husk at få gjort alle regnskaber op med alle leverandører.

Fotobog

Fotobog:

Mange er glade for at få lavet en fotobog med billeder fra den store dag.

Hvilken årstid skal vi holde bryllup?

Der er mange ting at overveje til et bryllup. Eksempelvis skal I overveje, hvilken årstid I gerne vil holde brylluppet. Der kan være flere praktiske og private overvejelser i det, men i Danmark må man også tage vejret i betragtning. 

Et oktober bryllup kan være utrolig smukt. Farverige blade på træerne og en skarp eftersårssol. Det kan dog også regne og se rigtig trist ud. Men som regel er træer og blade rigtig flotte på det her tidspunkt og gør sig godt på billeder. 

Et sommerbryllup er altid en succes, men man skal overveje, hvis man ligger det i juli eller august måned, at der er nogen, som ikke kan være med på grund af ferie. Vejret kan dog også variere fra maj til august, men som regel har man gode chancer for en flot sommerdag, eller i det mindste at det er lunt i vejret. 

Et sensommerbryllup i september kan også være rigtig flot. Som regel er der mange gode dage i september, og de fleste er hjemme fra ferie igen og er i gang med hverdag. 

Hvis du gerne vil have et vinterbryllup, eller det er det, der giver bedst mening, skal du overveje, om du vil have en overdel på til din kjole. Det kan være koldt, når I skal tage billeder. Ellers kan I blot sørge for at være inde det meste af festen, så I ikke behøver bekymre jer om vejret. 

Det er nok en sjældenhed, men en smuk, frostklar vinterdag kan også forekomme, eller der kan måske falde et par nådige snefnug. Dog skal man nok forberede sig på gråvejr, hvis man planlægger sit bryllup til at være om vinteren. 

Til sidst er et forårsbryllup en god idé. Dette er ikke helt så populært som bryllup om sommeren, men der er samtidig stadigvæk gode chancer for lyse forårsdage med lidt sol. Det kan være rigtig smukt på billederne at se træer og blomster i baggrunden, der springer ud. 

Polterabend

Polterabend er naturligvis ikke noget, du kan styre eller planlægge. Det er op til dine venner eller veninder at lave en sjov dag for dig. Hvis der er noget, du absolut frygter eller ikke ønsker, er det nok en god idé at nævne det for en betroet ven eller veninde. Det er også godt for dine venner at kende dine grænser. 

Det er som regel en rigtig sjov dag med dine venner, så du kan roligt glæde dig. 

Gæster – hvem skal med?

Måske er du lidt i tvivl om, hvad de uskrevne regler er for at invitere folk til dit bryllup. Efterhånden bliver traditioner og regler mere og mere udviskede. Traditionelt set var det vigtigt at invitere hele familien og endda forældres venner. Det var også i høj grad, fordi det var forældrene, der betalte for brylluppet. 

I dag har man i langt højere grad prioriteret venner. Nogle dropper eksempelvis at invitere fætre og kusiner, hvis man ikke har ret meget med hinanden at gøre. Det er dog stadig meget almindeligt, at man inviterer sine forældres søskende. 

Naturligvis er det dig, der bestemmer som vært. God stil er som regel, at man inviterer partner med, selvom man ikke kender partneren så godt. Dog kan man måske undgå det, hvis det er en nytilkommet partner. 

Det er også forskelligt, hvorvidt folk vælger, om de vil have børn med til brylluppet eller ej. Hvis man har niecer, nevøer eller selv har børn, vil man måske gerne, at de deltager. Mens andre synes, det kan være rart med en børnefri fest. Spædbørn kan dog være nødsaget til at følge med, hvis begge i parret skal deltage i brylluppet. Dette må man se lidt gennem fingre med. 

Nogle gør også det, at de laver en stor reception efter vielsen. Her kan du invitere alle dem, du har lyst til. Hvis du ikke har råd til at have så mange med til selve festen, kan det være en måde at gøre det på. Så kan man lave kagebord og have bryllupskage til receptionen. På den måde kan man nemmere få flere gæster med. 

Dog kan det også være overvældende for nogle at forholde sig til så mange mennesker på én gang. Det kommer an på, hvem man er som type, og hvad man foretrækker. 

Hvis forældrene presser på med forskellige mennesker, de gerne vil have med til festen, kan det også være en måde at invitere disse gæster på og vise ens forældre respekt, samtidig med at de ikke behøver deltage i hele festen. 

Underholdning til selve festen

Det er op til dine gæster, om de vil holde tale, et sjovt indslag eller en festlig sang. Dog kan du også overveje, om der skal være nogle tiltag til selve festen. Forskellige populære inputs kommer her:

  • Dans: Det kan være rigtig sjovt at have dans hen på aftenen, hvor folk er ved at komme i god stemning. Det kan også blive en lang dag, hvis der ikke er nogen aktivitet efter brudevals. Det kan enten være dans, hvor I danser til en playliste, I har lavet, eller det kan være mere struktureret dans. 

I kan fx få en danseinstruktør til at komme ud og lære selskabet linedance, salsa eller folkedans. Dette er en god aktivitet til at bringe gæsterne sammen og giver god anledning til latter. 

  • Liveband eller DJ: Hvis I har dans, kan det også være oplagt at invitere en DJ. Ellers kan I også overveje et liveband, som folk enten kan danse til eller bare sidde og høre spille. 

  • Photobooth: Dette er et amerikansk koncept, der er blevet vældig populært. Du har en sort baggrund, måske et sort lagen eller stykke stof, du hænger op. Foran er der et kamera eller en computer, som tager billeder af folk. Du kan lægge en masse udstyr, der kan gøre billederne sjove. 

Det kan fx være sjove briller i pap, en kyssemund eller ”Just married”. Dette er en sjov aktivitet for alle, store som små. 

  • Gæstebog: En gæstebog kan være rigtig hyggelig at have liggende. Så kan folk skrive en hilsen til jer, som I fx kan bruge tid på at læse på jeres 1.års bryllupsdag. 

  • Fotobog: I kan også lægge en fotobog med billeder af jer. Det kan være forlovelsesbilleder, billeder fra rejser I måske har været på eller andre ting, I har lavet sammen. Sådan kan I fortælle jeres gæster jeres kærlighedshistorie. 

  • Engangskameraer på bordene: I kan købe engangskameraer til at lægge på bordene, så gæsterne viser jer festen fra forskellige synsvinkler. Det er også en mulighed at bede forskellige venner medbringe kameraer, hvor de kan tage nogle billeder fra festen. Ellers kan man opfordre folk til at tage billeder med deres smartphone og lægge billederne på Instagram med jeres hashtag. 

  • Billeder af gæsterne: Nogle bruger også det, at de tager billeder af alle gæsterne i par, når de ankommer til feststedet. Dette kan du enten få en professionel fotograf til eller blot en god ven, som er god til at tage billeder. På den måde kan du forevige alle dine gæster.

Det kan også være en god idé at tage et fællesbillede af alle gæster sammen. Et dejligt minde fra dagen. 

Jeres dag

Uanset hvad er det vigtigste, at I får en fantastisk dag. Vi har hermed forsøgt at hjælpe jer til at skabe nogle gode rammer om jeres fest. Men i sidste ende er det jer, der bestemmer, hvad en god fest er. Tillykke til jer!

Se også denne artikel på planlegg.no: Huskeliste til bryllup

Denne side er anmeldt af: Jonas C. Knudsen Rating 5/5

4.7/5 (64 Reviews)
Click here to add a comment

Leave a comment: